Input output metoden är ett vanligt sätt att börja analysera de befintliga förutsättningarna för en verksamhet och en bra första nulägesanalys för att gå mot en cirkulär ekonomi. Metoden används bland annan av Guner Pauli och Zeri institute.
Hur använder jag verktyget?
Skriv ut workshopmaterialet. Sätt undan minst en timma, som ett första steg, tillsammans med kollegor. Bjud helst in personer som har andra kunskaper och perspektiv än du själv. Det ökar sannolikheten att se nya möjligheter.
- INPUT – Fyll i de resurser som er verksamhet behöver
Ett vanligt sätt är att lista alla stora och/ eller dyra inköp ni gör. Utmana er också att tänka andra resurser. Kanske finns det något som ni idag tar för givet som om priset i framtiden skulle öka eller resursen inte gå att få tag på skulle inebära en stor risk för er verksamhet. Ett annat perspektiv är att lägga till resurser som vi vet har en stor negativ påverkan på människor och vår miljö. - OUTPUT – Fyll i de resurser som idag blir över från er verksamhet
Ett vanligt sätt är att lista de största och/ eller dyraste avafall ni har. Markera gärna de avfall som ni vet har ett högt värde och/ eller används av andra för att skapa nya produkter eller råvaror. - STOCK – Fyll i de resurser som finns mer permanent i er verksamhet. Har ni resurser som inte avänds?
Det är inte ovanligt att en verksamhet har outnyttjade resuer som inte används fullt ut. Exempelvis kanske ni har ett tak i söderläge, en maskin som bara används under korta perioder, era lokaler kanske står tomma på helger och kvällar, det står ett stort parti av skruv i förrådet eller ni har medarbetare som har resurser/ kompetenser som inte används fullt ut. - SAMARBETE – Fyll i vem ni behöver samarbeta med för att börja ”cirkulera” resurser?
Exempelvis kanske ni behöver ta kontakt med en forskare eller expert för att lära er mer kring vad som går att göra från ert avfall, kanske ta in offerter på en lösning som redan finns, påbörja en dialog med grann-verksamheter för att förstå om någon av dem har avfall som ni har behov av (är en input för er) eller om de har behov av något av era avfall (er output).
Visualisera gärna vad ni kommit fram till. Berätta om det för kollegor, studenter eller samarbetspartners. Det är stor potential att det finns innovationer, lösningar och idéer som ni inte tänkt på än.
Lycka till!